2010.03.22

Tiszta vizet a pohárba!

Március 22. a Víz világnapja, mely minden évben a felszíni és felszín alatti vizek fenntartható használatára és védelmére hívja fel a figyelmet.  2010. a biológiai sokféleség (biodiverzitás) védelmének éve, melyen belül a mai napnak arra kell emlékeztetnie minket, hogy forduljunk kiemelt felelősséggel az emberi egészség és a földi ökoszisztémák épségének megőrzése felé!

“A tiszta víz napról napra nagyobb kincs lesz a fokozódó vízigény, ezzel párhuzamosan a növekvő szennyeződés, a fogyatkozó ivóvízkészletek miatt. Világviszonylatban már a vizes élőhelyek 50 %-a eltűnt vagy erősen szennyeződött, és az édesvizek ökoszisztémája is a legfenyegetettebbek között kap helyet.” – mondta Boris Barov, a BirdLife International európai osztályának természetvédelmi igazgatója.

A BirdLife nemzetközi szervezete prioritásként kezeli a vizes élőhelyek megőrzését a világ minden részén. “146 globálisan veszélyeztetett madárfaj fennmaradása köthető ezeknek a veszélyeztetett tengeri és édesvízi élőhely típusoknak és területeknek a fennmaradásához.” – zárta gondolatát Boris Barov.

A BirdLife hivatalos partnere a Ramsari egyezménynek, ami a vizes élőhelyek megmentéséért és megőrzéséért lett életre hívva, legyen szó nyíltvizes (folyók, tavak), vagy vízjárta (lápok, mocsarak) élőhelyekről, helyi szinten és világviszonylatban egyaránt. Mára a Ramsari egyezmény az egyik globálisan is legfontosabb irányelvévé vált a BirdLife nemzetközi munkájának. A BirdLife partnerek többsége részt vett a legfontosabb madár élőhelyek (IBAs = Important Bird Areas) meghatározásában és a madárállományok változásának nyomon követésében. Az IBA területek között is kiemelkedő jelentőségűek a vizes élőhelyek a helyenként nagy tömegekben koncentrálódó, vonuló madárállományok miatt.

Láp - Ócsa
(Fotó: Orbán Zoltán)

“Az édesvízi ökológiai rendszer épsége kiemelkedően fontos szerepet játszik a biodiverzitás megőrzésében az egész világon! Ez a nap megfelelő alkalom arra, hogy emlékeztessük magunkat és az Európai Unió döntéshozóit a Vízkeret Irányelvben megfogalmazott kötelezettségek 2020-ig történő maradéktalan megvalósításának fontosságára– mondta Ariel Brunner, a BirdLife európai szakpolitikai osztályának vezetője.

“Magyarországon a gazdag vízkészlet az egyik legjelentősebb nemzeti természeti tőkénk. A következő évek, beleértve a 2011-es soros magyar EU elnökség időszakát is, kiemelt témája lesz a felszíni és felszín alatti vizeink védelme és fenntartható hasznosítása. Akár a készülő Duna stratégia, akár más stratégiai vízhasznosítási terv esetében elsődleges szempontnak kell lennie a biológiai sokféleség, a vizes élőhelyekhez kötődő fajok és élőhelyek megőrzésének. Ezek kulcsfontosságúak a vízkészleteink jó minőségi és mennyiségi mutatóinak garantálásához.” – mondta Halmos Gergő a BirdLife magyarországi partnerének, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnek az ügyvezető igazgatója.

Adó 1%-ának felajánlásával, egyéni és céges
adományával is hozzájárulhat a madarak
és más állatfajok védelméhez!

Letölthető 1% rendelkezési nyilatkozat >>