2024.07.01

Az Ornis Hungarica sikere, a hazai madártan elismerése

Ornis Hungarica

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület tudományos munkájának egyik pillére az Ornis Hungarica tudományos folyóirat, amely most abban az elismerésben részesült, hogy a világ vezető folyóiratai között szemlézik a Web of Science Emerging Sources Citation Index új lapjaként és megkapta az ún. impakt faktort (a tudományos folyóiratok színvonalát jelző mérőszám), amit eddig nagyon kevés hazai lap tudott megszerezni.

Az Ornis Hungarica a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület folyóirata. A lap 1991-ben indult és 2012-től rendszeresen évente kétszer jelenik meg, eredeti tudományos cikkekkel, rövid közleményekkel, áttekintő (review) tanulmányokkal a madártan minden területéről (ökológia, etológia, anatómia stb.), de közli az olyan faunisztikai vizsgálatokat is, amelyek pl. biogeográfiai vagy természetvédelmi szempontból értékes eredményeket mutatnak be. Az online megjelentetését és nemzetközi elérhetőségét a Sciendo kiadó biztosítja.

A lap, alapítója és első főszerkesztője Moskát Csaba volt (Magyar Természettudományi Múzeum Állatökológiai Kutatócsoport). Az évek során a főszerkesztők cserélődtek, a szerkesztőbizottság bővült. 2011-től Csörgő Tibor (ELTE) a főszerkesztő és 23 fős hazai és nemezetközi vezető madártani szakemberből álló szerkesztőbizottság biztosítja a lap magas színvonalát. Hozzá csatlakozott, 2016-ban technikai szerkesztőként, 2021-ban ügyvezető szerkesztőként Nagy Jenő (HUN-REN-DE Természetvédelmi Biológiai Kutatócsoport).

A szerkesztők kitartó munkájának köszönhetően 2024-ben az Ornis Hungarica egyike lett annak az 544 tudományos folyóiratnak, amely első ízben kapta meg a tudományos folyóiratok minősítésére használt impakt faktort (Clarivate - Web of Science), és ezzel bekerült a közel 22 000 lap közé, amelyek világviszonylatban rendelkeznek ezzel a mérőszámmal. A 29 madártani lap között a 14. legjobb értéket kapta, holtversenyben az 1894-ben alapított Wilson Journal of Ornithology folyóirattal. A Clarivate rangsorában – más mutatókat is figyelembe véve – a 25. helyen áll. Ez hatalmas mérföldkő mind az alapítók, mind a jelenlegi szerkesztők, a szerzők, a bírálók, az MME és természetesen Magyarország tudományos elismerésében. A lap történetéről további részletek az MME50 könyvben találhatók, míg a hivatalos kiadói weblap a következő linken érhető el: https://sciendo.com/journal/ORHU