Gyűrűzött madarak megtalálása, megfigyelése

Amennyiben gyűrűs madarat találsz vagy figyelsz meg, értesítsd a Madárgyűrűzési Központot a ringers@mme.hu címen keresztül. A megkerülési adat beépül a hazai madárgyűrűzési adatbankba, és a Központ munkatársai a feldolgozás után elküldik neked a gyűrűzési és megkerülési adatokat egy válaszlevélben. Ebben egy megadott link segítségével megtekinthető az adott madár térképes riportja.

A feldolgozáshoz szükséges információk:
• gyűrű pontos felirata és száma (lehetőség szerint a gyűrűt vagy a fényképét el kell küldeni a Madárgyűrűzési Központ címére)
• madárfaj (ha megállapítható)
• megtalálás vagy a megfigyelés helye vagy koordinátái (pontos hely és a legközelebbi település neve)
• megtalálás pontos dátuma
• megkerülés körülményei (pl.: üvegnek ütközött, macska fogta meg, autó ütötte el, a gyűrűszám a madár befogása nélkül lett leolvasva stb.)
• madár vagy tetem állapota (pl.: friss tetem, régi tetem, csak a gyűrű került meg stb.)
• a bejelentő neve és elérhetősége (e-mail címe)

Színes jelölések, színes gyűrűs madarak megfigyelése

Az első színes jelölési programokat a 20. század második felében indították Észak-Amerikában és Európában. A színes jelöléseknek több előnyei vannak a hagyományos fémgyűrűvel történő jelölésekhez képest. Egyszeri megfogással és zavarással többszöri „megkerülés” nyerhető, hiszen a jelölt madarat nem szükséges újra és újra befogni, a jelölése már távolról távcsővel is leolvasható. A megkerülési arány sokkal magasabb, mint a hagyományos fémgyűrűk esetében. Egy példányról több adat is nyerhető, teljesebb élettörténetet kaphatunk a madarakról, ami fontos a különböző kutatásokhoz. Az adatokat nemcsak gyűrűzők gyűjthetik, hanem sok-sok megfigyelő bekapcsolódhat egy-egy kutatási programba. Európában az EURING (European Union for Bird Ringing) koordinátorai felelősek a kódok kiadásáért, és a kontinens összes színes jelölési programja megtalálható az Európai Színes Jelölések honlapján: www.cr-birding.org Hazánkban jelenleg sok színes gyűrűs programot szerveznek a kutatók, az utóbbi években 75 madárfaj esetén alkalmazzák a módszert. Itthon leggyakrabban érintett madárfajok: fehér gólya, nagy kócsag, kanalasgém, bütykös hattyú, nyári lúd, egerészölyv, parlagi sas, rétisas, vándorsólyom, vörös vércse, kék vércse, réti cankó, gulipán, dankasirály, szerecsensirály, küszvágó csér, szalakóta, fekete rigó, csóka, vetési varjú stb.

színes gyűrűs hattyú