Madárismeret II. képzés - Madárvonulás

fehér gólya

A madárismereti témák közül sok ember számára a legizgalmasabb a madárvonulás. Miért és hogyan alakult ki? Honnan tudják a madarak, hogy mikor és merre kell vonulni? Honnan tudják a kutatók, hogy merre és hogyan vonulnak a madarak? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik Madárvonulás képzésünk.
Mindenkinek ajánljuk, aki szeretne többet tudni a madárvonulásról. Különösen ajánljuk azoknak az érdeklődőknek és MME önkénteseknek, akik ellátogatnak a hazai madárgyűrűző állomásokra.

Leckék
Bevezetés a madárvonulás témájába

A vonulás képessége nagyon sok állatcsoportnál kialakult. Az ízeltlábúak közül ismert különböző lepkék és rákok vándorlása, a gerincesek számos képviselőjének (például különféle halak, teknősök, emlősök) vonulása a szárazföldön, a levegőben és az óceánokban is. Legismertebb talán a denevérek, a gnúk, különböző szarvasok és a bálnák évi szezonális mozgása. A vonulás szó hallatán mégis a legtöbb embernek a madarak jutnak eszébe, ehhez a csoporthoz kötődik legszorosabban ez a fogalom.

Tájékozódás

A madárvonulás kapcsán az egyik legizgalmasabb kérdés: honnan tudják a madarak, hogy merre kell repülniük?

Időjárás és madárvonulás

Bár a madárvonulás őszi és tavaszi időszaka több hétig tart, a madarak többsége néhány nap alatt megteszi a vonulási út nagy részét. A légkör fizikai állapotváltozásának hatása a madarak vonulására ma már viszonylag jól ismert. A különböző időjárási helyzetekben és magasságokban jellemző felhőzöttség, szélirány, szélerősség, hőmérséklet más-más módon befolyásolja a vonulás irányát, sebességét és a repülési magasságot.

A madárvonulás veszélyei

A madárvonulás nemcsak a telelő- és fészkelőhely között megtett utat, hanem egyben a túlélésért való küzdelmet is jelenti. Legyen szó a legapróbb énekesmadárról, vagy a leghatalmasabb ragadozóról, vonulás közben meg kell birkóznia az időjárás viszontagságaival, a táplálékhiánnyal és ragadozókkal. Ha ez nem lenne elég, a BirdLife International adatai szerint évente huszonötmillió madár pusztul el csak Európában az illegális vadászat következtében.

A madárgyűrűzés
A madárgyűrűzés egy kutatási módszer, ami a madarak egyedi jelölésén alapul. A sorszámozott gyűrűkkel megjelölt madarak minden egyes megfigyelése, visszafogása vagy kézre kerülése sokat árul el életükről, különösen mozgásukról, vonulásukról. A madárgyűrűzés segítségével – sok más igen hasznos eredmény mellett – megismerhetjük az egyes madárfajok szezonális vonulási útvonalait, pihenő- és táplálkozóhelyeit, telelőterületeit, végső soron a madárvonulási rendszerek egész Földünket átfogó hálózatát.
Madárgyűrűzési programok Magyarországon

Az MME helyi csoportjai, tagjai és aktivistái országos tábori hálózatot működtetnek évtizedek óta. A táborok többségében madárgyűrűzés folyik, elsősorban a nyári és tavaszi vakáció időszakában, de a legnagyobb központokban - a madárgyűrűző állomásokon - egész évben.

A vonuláskutatás eredményei

A kutatómunka fontos része az eredmények közlése mind a szakmai, mind pedig a laikus közönség számára. Hatékonyan megvédeni azt tudjuk, amit ismerünk. A begyűjtött adatok, felismert összefüggések segítenek megismerni a természet működését, az emberek figyelmét pedig erre ráirányítva kaphatunk hasznos támogatást, erőforrást további munkánkhoz.

Modern technológiák a vonuláskutatásban

A madárgyűrűzés klasszikus céljának (a madárfajok vonulásának vizsgálata) elérését szolgáló módszerek jelentős átalakuláson mentek végbe az elmúlt évtizedek tudományos gyakorlata alapján.

~ perc
Teszteld a Madárismeret II. - vonulás képzésben megszerzett tudásodat!