2010.04.02

Darázsgarázsokat helyeztünk ki az MME központi irodai boltjánál

Modern településeink üveg-acél-beton épületei egyre kevésbé kínálnak élőhelyet azoknak a különleges viselkedésű, számunkra teljesen ártalmatlan, viszont a növények beporzásával nélkülözhetetlen munkát végző rovar fajok, melyek az elmúlt évszázadokban a vályogházak falában és nádtetejében találtak maguknak menedéket.

Ezeknek az állatoknak a védelmi eszköze a darázsgarázs, amiből három az egyesület fővárosi, Jókai kertben lévő boltjánál most "működés" közben tekinthető meg.Az ide beköltöző magányos méh fajok nem agresszívek, akár néhány centiméter közelségből megfigyelhetőek, amint virágport hordanak a darázsgarázsba fúrt költőlyukakba, majd végül sárral befalazzák a járatokat.

Az MME központi irodája az egyesületi munka koordinációja és a bolt működtetése mellett Madárbarát kertként, Madárbarát munkahelyként is működik, ennek keretében bővítettük most darázsgarázsokkal a már kint lévő fajvédelmi eszközöket. Aki még nem látott ilyet élőben és kirándulóként a Jókai kertbe vagy ezen belül az MME központi irodájába, az egyesület boltjába látogat, annak érdemes néhány percet rászánni a darázsgarázsok megfigyelésére, amiket a jó idő beköszöntével reményeink szerint gyorsan belaknak a rovarok. Az MME központi irodájában működő Természetbarátok (Web) Boltja kedden és szerdán 10-16 h között nyitva tart, így az érdeklődők személyesen is vásárolhatnak madár-. és más fajok védelmét szolgáló eszközöket, akár darázsgarázst is.

A három egységből álló darázsgarázs "torony" a központi irodába vezető
középső bejárat melletti tájékoztató táblára került. ...

... Kellő távolságra ahhoz, hogy ne zavarjuk egymás életét, de ...

... nem túl távol ahhoz, hogy megfigyelhessük a lakókat. A darázsgarázs
jobb szélén lévő egyik lyukat már befalazták az állatok
(Fotók és szöveg: Orbán Zoltán).