Segítsük a talajélet fejlődését!

Az egészséges, viruló talajélet egyrészt visszajelzést ad arról, hogy a talaj humusztartalma magas és gazdálkodás során használnak környezet- és természetkímélő módszereket.

Élet a talajban, Zsoldos Márton grafikája

Élet a talajban - Zsoldos Márton grafikája

Másfelől a talajélet jelenti az alapját a mezőgazdasági területekhez kötődő életközösségnek: a talajban „termő” földigiliszták, rovarok, lárvák és egyéb gerinctelenek számos kétéltű, hüllő, emlős- és madárfaj számára kínálnak gazdag táplálkozóterületet. A madarak közül a vetési varjú mellett a búbos banka és a seregély is a talajon táplálkozik.

Érdemi talajélet egészséges talajban van, ami több tényező együttes hatásának köszönhető. A megfelelő talajszerkezet, az optimális levegő-víz-talajszemcse arány az alapja annak, hogy a talajélet fejlődni tudjon. A mezőgazdasági művelés módja, az alkalmazott gépek és műveletek minősége és a műveletek száma alapvetően meghatározzák a talaj megújulóképességét.

A talajmegújító művelés része a talaj minél hosszabb ideig tartó növényborítása. A növényeknek nem csupán a felszín felett része hasznos: a gyökérzet lazítja a talajt, serkentőleg hat a talajéletre. Az őszi, téli időszakra fennhagyott tarlók, vagy takarónövénnyel, zöldtrágyanövénnyel bevetett területek a talajélet gazdagítása mellett zavartalan búvó-, élő- és táplálkozóhelyül is szolgálnak sok madár- és apróvadfajnak is, mint az őz, a mezei nyúl vagy a fácán.

Készen vagyok