2013.05.06

Tavaszi madármegfigyelő nap Várpalotán

2013. április 27-én kisszámú, de lelkes csapat várta a program kezdetét, az immár hagyományossá vált várpalotai tavaszi madármegfigyelő napot. Ami rontotta a várakozás örömét, az a folyamatosan erősödő déli, délnyugati szél. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park és a MME 18. sz. Veszprém Megyei Helyi Csoport munkatársai (tagjai) rövid tájékoztatás után a városi ülepítő tó madárvilágát mutatták be az érdeklődőknek.

A szabad szemmel történő szemlélődést követte az igazi élményt nyújtó műszeres (távcső, spektív) megfigyelése a vízi világnak. Külön gyerekeknek és felnőtteknek beállított eszközökkel kézzelfogható közelségben láthatták a résztvevők a nászruhás feketenyakú vöcsköket.

Szemlélődés spektívvel
(Fotó: Somogyi Balázs)

Nagy sikere volt a teljes pompájában megtekinthető üstökösréce hímeknek, a megye legnagyobb dankasirály telepe pedig az állandó nyüzsgésével hívta fel magára a figyelmet. A telep előtt cigányrécék, búbos vöcskök, szárcsák, barátrécék mutatták magukat. A szemünk előtt, fejünk fölött küszvágó csérek űzték, kergették egymást, a tavakon kialakított fészkelőhelyeket már elfoglalták.

Szárcsa
(Fotó: Dombó Szabolcs)

A számos faj mellett rövid időre feltűntek az idén év madarának választott gyurgyalagok. A tóban álló, megszűnt, középfeszültségű vasoszlopon több tucat kárókatona fészkelt.

Kárókatona
(Fotó: Máté Bence)

Igazi szenzáció volt 2 példány üstökösgém, ahogy a nádasból felrepültek. A madárgyűrűzés technikai okok miatt elmaradt, de ebben komoly akadály lett volna az erős szél is, a gyerekek készültek rá, de a jó időben tett séta és nézelődés azért kárpótolta őket.

Köszönet a közös programunkban résztvevőknek.

Szelle Ernő