Táborok

Az MME helyi csoportjai, tagjai és aktivistái országos tábori hálózatot működtetnek évtizedek óta. A táborok többségében madárgyűrűzés folyik, elsősorban a nyári és téli vakáció időszakában, de a legnagyobb központokban - a madárgyűrűző
állomásokon - egész évben.

A táborok és a madárgyűrűző állomások rendkívül izgalmas, sehol másutt meg nem tapasztalható élményeket kínálnak a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt - legyen szó akár egy napos látogatásról, akár több napos részvételről. A madármegfigyelés, a kézbe fogható madarak, a természetközeli életmód, a közösségi élmények és az esti tábortűz nemcsak életre szóló emléket jelentenek, de sok gyereket a természetvédelmi, biológus, ökológus vagy agrár pályára irányítanak.

Mindenkit szeretettel várunk!

A madarász táborok nemcsak kutatási helyszínek, az itt folyó munka másik fontos célja az ismeretterjesztés, utánpótlásképzés (felnőtteké is!), ezért bárki, bárminemű madártani, természetjáró, táborozási ismeretek nélkül is jelentkezhet.

Milyen munka zajlik a táborainkban?

Táboraink többségében a tudományos célú madárbefogás és -gyűrűzés képezi a központi tevékenységet (részletesen a madárgyűrűzésről >>). Emellett sok helyen folyik távcsöves madármegfigyelés (faunisztika), botanizálás, de kirándulni is lehet. Az egyes táborok programjairól a tábori tájékoztatókban olvashatnak.

Ellátás és körülmények

A madárgyűrűző táborok - az itt folyó munka jellege - miatt szép természeti környezetben működnek, ahol sok esetben csak sátorban lehet lakni; így remek lehetőséget kínálnak a nomád jellegű élet néhány napos kipróbálására. A nagyobb madárgyűrűző állomások némelyikén korlátozott számban rendelkezésre állnak szobák és ágyak is. A táborokban a mindennapi élet alapfeltételei (hideg és meleg étkezés, mosakodás, zuhanyozás, WC) természetesen biztosítottak; a körülményekről az egyes táborok saját tájékoztatóiban olvashatnak, illetve a szervezőknél érdeklődhetnek.

Ki és miként vehet részt?

Első táborozó gyerekek felnőtt kísérő nélkül többnyire 14-16 éves kortól vehetnek részt a táborok munkájában. A gyerekek mellett természetesen felnőtteket is szeretettel várunk. A madarász táborok egyik legnagyszerűbb vonása, hogy gyerekek és felnőttek együtt és egymásért dolgoznak mind a kutatásban, mind a napi jólét megteremtésében és fenntartásában.

Mit vigyek magammal?

A madarász táborokba alapvetően ugyan azokat a felszereléseket kell magunkkal vinnünk, amit egy családi üdülésre is magunkkal vinnénk. A nomád életmód, a madárgyűrűzés és a madármegfigyelés miatt az alábbi extrákra lehet szükség (ezek military és hegymászó boltokban, részben az MME boltjában is beszerezhetők):

Nélkülözhetetlen táborozási specialitás:

• hátizsák (vázas kialakítású, erős, tartós, kellően nagy [60-100 l-es] legyen)
  • hálózsák (lehetőleg +5 - 0 Cº körüli komfortfokozatú kapucnis "múmiazsák")
  • polifoam derékalj (lehetőleg ne a legvékonyabb, legpuhább változatot válasszuk)
  • sátor (víz- és szélálló legyen, ami sajnos a 15.000 Ft alattiakról nem mondható el)
  • gumicsizma
  • esőruházat
  • fejlámpa (LED-es, vízálló, megbízható legyen; a legjobb a Petzl márka)
  • acél bögre (legalább 2,5, de inkább 5-9 dl-es)
  • tábori acél étkészlet (lehetőleg konzervnyitós tartóval)
  • tányér (ebből is legjobb a tábori acél változat)

Jól jöhet:

Aktuális táboraink 2024-ben

Egyesületünk közel 50 éves fennállása alatt, mindig nagy hangsúlyt fektetett a szemléletformálásra és az utánpótlás nevelésre, amelynek legjobb eszköze a táboroztatás, így nem volt rá még példa, hogy ezen a majdnem fél évszázad alatt szervezetünk ne fogadott volna gyerekeket és felnőtteket a nyári szünet idején. Helyi csoportjaink az alábbiak alapján működtetnek táborokat:

Hajdú - Bihar vármegye

Madárgyűrűző tábor Hortobágy-Halastón

2024. augusztus 12-16. – HNPI-vel közösen szervezett 1 hetes gyűrűzőtábor Hortobágy-halastón.
2024. augusztus 26-30. – HNPI-vel közösen szervezett 1 hetes gyűrűzőtábor Hortobágy-halastón.

Augusztus végén már sokan a szeptemberi iskolakezdésre készülnek. Ebben az időszakban a természetben is lázas készülődés zajlik. Az őszi madárvonulás kezdete éppen erre az időszakra esik, amikor nyári melegek után a nádasok, bokrosok újra benépesülnek a rejtett életmódú madarakkal. A tábor egyik célja, az ilyen távcsővel nehezen megfigyelhető madárfajok befogása és tudományos célú megjelölése. Az érdeklődők megismerkedhetnek a madárgyűrűzés szakmai fogásaival, a Hortobágyon előforduló madárfajokkal és a halastavak és a környező védett területek élővilágával.
A tábort 10 éves kor feletti gyerekeknek ajánljuk.

Részletek a táborról:

Jelentkezés:

Mindenkinek jó táborozást kívánunk - találkozzunk a terepen!

Amennyiben érdekli az óvodákban és iskolákban, a lakótelepeken, a ház körül és a