2014.03.18

Kék vércse Afrika expedíció 2014. - III. rész

A 2014-es tavaszi dél-afrikai kékvércse-expedíciót kollégáink a Dél-Afrikai Köztársaságban tett barangolással zárták. Ennek részleteit ismerjhetjük meg utolsó terepi beszámolójukból

A hetek óta első nagyvárosi esténket Prof. Craig Symes-al és családjával töltöttük. A remek hangulat mellé még annál is remekebb struccsteak és élénk tudományos tapasztalatcsere társult.

Másnap a sorcserével ismét négy főre kiegészült LIFE+ teamünk (Borbáth Pétert Halmos Gergő váltotta) a BirdLife dél-afrikai társzervezetét látogatta meg, majd Ventersdorp felé vette az irányt, Pangti friss lokalizációs pontjai felé. Szokványos, az észak-keleti megyéket jellemző tájon haladtunk keresztül; a lankás dombokon legelésző marhacsordákat, hatalmas kukoricatáblákat hagyva magunk mögött. Az esti behúzáson a kisváros egyik templomának parkjában gyülekező 400-500 vércse nagyobb része fehérkarmúnak, kisebb része amurinak bizonyult. Sok értelmét nem láttuk a befogásnak, kék vércsérére nem volt jelentékeny esélyünk.

Éjszakázó amuri vércsék a dél-afrikai Newcastle-ban (Videók: Halmos Gergő).

A hálózást a Newcastle-beli gyülekezőhelyen terveztük, ahol Rina Pretorius és önkéntes csapata a Bernitz családdal kiegészülve már várta érkezésünket. A zajos városközpontban, egy sportpálya-komplexumot szegélyező fasorban éjszakázó madarak befogására a dél-afrikai kollégák már évekkel ezelőtt kiépítettek egy lombkoronaháló-rendszert. A remekül működő készséggel 14 vércsét fogtunk, egytől egyig amuriakat. A közös gyűrűzés, DNS-mintavétel és parazitológiai vizsgálat során sokat tanultunk egymás módszereiről.

Amuri vércsék befogása éjszakázóhelyen, Dél-Afrikai Köztársaság - Newcastle (Fotó: Halmos Gergő)
Amuri vércsék befogása éjszakázóhelyen,
Dél-Afrikai Köztársaság, Newcastle.

A befogott amuri vércsék gyűrűzése.

Napközben a hegyvidékibe hajló dimbes-dombos tájat bejárva kerestünk kék vércséket, de csak a keleti rokonok szitáltak vagy üldögéltek a drótokon mindenütt. Rina csodálatos vendéglátása örökké emlékezetes marad, reméljük, munkánk folytatódik és mi is viszonozhatjuk a sok kedvességet, immáron a mi vércséink költőterületén!

A velünk együtt hazatérésre készülő füsti fecskék Dél-Afrikában
(Fotók: Halmos Gergő).

Utunk utolsó napjain André Botha (Endangered Wildlife Trust) és Zephé Bernitz voltak az idegenvezetőink a híres Krüger Nemzeti Parkban. Segítségükkel megtapasztalhattuk, hogy az itt telelő amuri vércsék – ahogy azt korábban Botswanában tapasztaltuk – nem tartanak tradicionális éjszakázóhelyeket. André és Zephné sokat formált azon a képen, ahogy ma gondolkozunk az amuri és kék vércsék teleléséről és melyet adataink elemzése után igyekszünk érvekkel is alátámasztva, mihamarabb közre adni.
Köszönjük mindenkinek az önzetlen segítséget, háttértámogatást, kitartást!