2021.09.07
Budapesti Helyi Csoport

Nyolcadszor is a Naplás-tónál töltöttük a nyár végét

Nyolcadik alkalommal rendeztünk nyár végi madárgyűrűző akciót a Naplás-tó partján. Az 18 napos programon a madárgyűrűzési bemutató mellett a megszokott éjjeli lepkészésre, nappali rovarászatra is sor került.

A bázisunkként működő faházat a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat, a gátőrházat a tulajdonos bocsátotta rendelkezésünkre, amit ezúton is köszönünk! A gyűrűzőcsapatot Arnóth Júlia, Sári Gergő, Berecz Tibor, Ócsai Péter, Alföldi Dániel és Sarlós Dávid madárgyűrűző alkotta. Egy délelőttre helyszínként szolgáltunk a vizsgára készülő madárgyűrűzők számára, amely alkalmon Lukács Katalin és Karcza Zsolt segédkezett, mint gyűrűzők. A kezdés előtt pár nappal Bajor Zoltán és csapata kitisztította a hálóállásokat a nádasban és a bodzásban. 12-én délután kezdtük el munkát, amely a gyűrűzőállomás berendezésével és a hálóállítással telt.

A tó körüli fejlesztések egyik produktuma a kilátó, amely sok embert vonz a tóhoz. (Fotó: Lendvai Csaba)

Népszerű volt a program, elsősorban a késő délutáni órákban érkeztek sokan (Fotó: Lendvai Csaba)

Az idei évben 21 hálóval dolgoztunk, amelyek 4 területen voltak elhelyezve. Az időjárás kedvezett nekünk, csak 1-2 alkalommal nem volt lehetőség gyűrűzésre. Bodzatermés volt bőven, ennek ellenére a bokrosokban a mozgás gyenge volt, a madarak zömét idén is a nádasban fogtuk. Az egyedszám eléggé hullámzott, a frontos napokon kevés madárral találkoztunk, viszont ideális napokon 200 példány felett sikerült fogni. Természetesen a hajnali, reggeli órák voltak a legjobbak, az esték változó sikert hoztak. Az akció során minden látogató megtekinthette a madárgyűrűzés folyamatát, módszereit, sok információt kaphatott a terület élővilágáról és általában a madárvédelemről. Szemléltető molinóink, segédanyagaink, kiadványaink, játékaink segítségével remélhetőleg sok hasznos és érdekes információt tudtunk átadni kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
A 18 nap során 44 fajból összesen 2023 madár akadt a hálóinkba, ebből 77 visszafogás volt. A tábor ideje alatt kb. 1500 látogató érkezett, sokan célzottan jöttek hozzánk, de sokan csak arra jártak és véletlen csöppentek bele a madárgyűrűzési bemutatóba. Az akció leggyakoribb madarának ismét a foltos nádiposzáta bizonyult, a teljes mennyiség 36 %-át tették ki, összesen 723 egyedet jelöltünk meg. Nagyobb számban fogtunk barátposzátát (292 pld.), cserregő nádiposzátát (298 pld), énekes nádiposzátát (139 pld) és kerti poszátát (127 pld.) Ritkább fajok is megkerültek, mint például 15 példány nagy fülemüle, 1 berki és 3 réti tücsökmadár, 2 karvalyposzáta, de nem hiányozhattak a mindig népszerű őszapók, vörösbegyek, kék és széncinegék sem. Az akció 8 éves történetében először sikerült kékbegyet, darázsölyvet és balkáni gerlét jelölnünk.

Első alkalommal találkoztunk itt kékbeggyel (Fotó: Lendvai Csaba)

Idén külföldi madár nem került kézre. Egy „helyi” zöld küllővel találkoztunk a program során, amely a tavaly októberi madármegfigyelő napokon kapott gyűrűt ugyanitt.
Részt vettünk a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat és MME idén is folyó közös munkájában, amely során a tájidegen teknősfajokat próbálják meg a vízből eltávolítani. Idén egy hieroglifás és egy vörösfülű ékszerteknőst sikerült eltávolítanunk a tóból. A Napláson még szép számban él a hazánkban őshonos mocsári teknős, amelynek fennmaradását veszélyeztetik ezek a tájidegen hüllők.
A programot színesítette több éjjeli rovar megfigyelés, illetve nappal is sok érdekességet láttunk a "nem madár" kategóriából is.

Guvat (Fotó: Lendvai Csaba)

Köszönetünket fejezzük ki mindenkinek, aki segített a megvalósításban! Arnóth Júliának, Sári Gergőnek, Berecz Tibornak, Karcza Zsoltnak, Lukács Katalinnak, Ócsai Péternek, Alföldi Dánielnek és Sarlós Dávidnak köszönjük a madárgyűrűzésben nyújtott segítséget. Hálával tartozunk mindazoknak, akik a madárszedésben, a fenntartási munkákban és a standnál végzett ismeretterjesztő munkában segítségünkre voltak. Név szerint köszönettel tartozunk: Adorján Áginak, Alföldi Dánielnek, Ifj. Bebesi Zoltánnak, Berecz Tibornak, Gara Patríciának, Györe Lászlónak, Hegedüs Dánielnek, Hochvárt Barbarának, K. Szabó Attilának, Körmendy Csillának, Kristály Boglárkának, Márton Katának, Mészáros Ádámnak, Moharos Zsoltnak, Zitának és Fanninak, Molnár Lászlónak, Nagy Anna Fruzsinának, Pintér Balázsnak, Prigyeni-Máté Péternek, Réthelyi Ágnesnek, Réthelyi Bálintnak, Schrodt Olivérnek, Soós Tamásnak, Szőke Gábornak, Sztrehárszki Lilinek és a teljes „Farmosi csapatnak”!
A programot idén is több éjjeli rovarászattal gazdagítottuk, ennek megszervezésében köszönet illeti Mészáros Ádámot.

Balkáni gerle (Fotó: Lendvai Csaba)