Bevezetés a Madárbarát kert képzésbe

A madarak csak ott tudnak tartósan megmaradni, ahol rendelkezésükre állnak a táplálkozó-, pihenő-, búvó- és fészkelőhelyek − azaz a megfelelő élőhelyek. Ha ezeket nem találják meg, akkor végleg eltűnnek a területről, vagy csak az idő egy részében tartózkodnak ott.

Téma
Miért és hogyan védjük a madarakat?

A madarak indikátor fajok, kitüntetett szerepük van a biológiai sokféleség mérésében. Viszonylag könnyen megfigyelhető, és sokak által szívesen megfigyelt tagjai az élővilágnak, és ha egy élőhelyen változás történik, azt szinte azonnal leköveti a madarak száma, mozgása, megjelenése/eltűnése, amely hatással van az élővilág többi tagjára is.  Pl.: agrárélőhelyek indikátor madárfaja a mezei poszáta, a tövisszúró gébics. A BirdLife International és az Európai Madárszámlálási Tanács adatai szerint 30 év alatt 300 millió madár tűnt el az európai agrárélőhelyekről – a negatív trend oka az európai agrárágazatban végbement intenzifikáció: a földek túlhasználata, kisparcellás gazdálkodás helyett hatalmas monokultúrák létrehozása, gépesítés, vegyszerhasználat.