Orvvadászat

Nem elég, hogy a kedvelt és védelmet élvező madárfajokat sem kíméli az élőhelyek eltűnése és a klímaváltozás, állománycsökkenésükhöz még a válogatás nélküli lelövés, csapdázás vagy mérgezés is hozzájárul.

A vonulás stratégiailag fontos területein hatalmas méreteket ölt az orvvadászat. Csak Libanonban például évente körülbelül 2,6 millió madár pusztul el így. Olaszországban évente legkevesebb 5,5 millió madarat lőnek le vagy fognak be. A hagyomány nevében számos régióban hunynak szemet az illegális csapdázások felett. A tömeges mészárlás és befogás általában egyszerű gazdasági okokra vezethető vissza (feketekereskedelem, mezőgazdasági termények vagy haszonállatok - vélt vagy valós - védelme), de gyakran pusztán kedvtelésből vagy a trófeáikért irtják az állatokat. Az Európai Madárvédelmi Tanács nemzetközi kezdeményezést indított el 2019 tavaszán. Célja a madárvonulás emberi eredetű veszélyeinek bemutatása hét madárfajon keresztül. Az úgynevezett hős hetes csapatban a barátposzáta, parlagi sas, vadgerle, fürj,  vörösbegy,  dögkeselyű, fehér gólya szerepel.

hős hetes
Hős hetes

A fehér gólya különösen kiemelt faj a Veszélyes vándorlás programban, ez a madár ugyanis talán a leginkább veszélyeztetett. A fehér gólyákat éri a legtöbbször áramütés. Magyarországon és Törökországban áramütés miatt pusztul el sok példány, de más veszélyek is fenyegetik a madarakat. Az egyik ilyen például a vadászat, amely különösen Libanon és térségére jellemző, ahol a legtöbb madár átvonul. A Magyarországon fészkelő fehér gólyák is a Földközi-tenger keleti partvidékén keresztül vonulnak át, tavasszal és nyár végén megtéve ugyanezt a veszélyes utat. Ez azt jelenti, hogy az orvvadászoknak évente kétszer is lehetőségük van az értelmetlen pusztításra. Évente több ezer ragadozó madár pusztul el mérgezés miatt, különösen sok parlagi sas végzi így. Ebben az agráriumban használt rovarölő kemikáliáknak is jelentős a szerepük. A vonulás előtt sok madár készülve a zsírraktározásra, a normális élelemmennyiség két-három-, sőt akár négyszeresét is elfogyasztja. A táplálékban jelen levő vegyszerek felhalmozódnak a szervezetében, és az állat pusztulását okozhatja.

I am ready