Milyen tényezőktől függ a madarak léte és jólléte?

A madarak a mezőgazdasági területeken esernyőfajok. Ez azt jelenti, hogy a madarak ökológiai igényeinek biztosításával az egész életközösség számára is megteremtjük az életfeltételeket, egyúttal a terület élővilágát is támogatni tudjuk: a beporzó rovaroktól a kétéltűeken át az emlősállatokig – önmagunkat is beleértve. A madarak léte és jólléte alapvetően három fő tényezőtől függ.

• Legyen számukra megfelelő élőhely, azaz fészkelési lehetőség, búvóhely, szaporodóhely, éjszakázóhely vagy telelőhely életciklusuk valamennyi állomásán.
  • Legyen számukra megfelelő táplálék - gyommagvak, rovarok, más madarak vagy emlősök – ki-mit fogyaszt.
  • Ne pusztítsák el őket, fészküket, fiókáikat közvetlenül pl. egyes mezőgazdasági műveletek során (a fészkelési időszakban történő kaszálás, öntözés, permetezés), illetve a közvetlen mérgezés, fészkek kifosztása stb. által.

Ha ez a három tényező adott, akkor nemcsak a madarak életfeltételei javulnak a mezőgazdasági környezetben, hanem az agrártáj egésze is jobb ökológiai állapotba kerül. A szalakóta példáján szeretnénk bemutatni, hogy mit jelent a fenti 3 szempont együttes teljesülése. A szalakóta faodúban fészkel, az idősebb, odvas fák nyújtanak számára fészkelőhelyet. A mezővédő erdősávok, facsoportok fontos menedékélőhelyek az agrártájban mind a növények, mind az állatvilág számára, emellett ökológiai folyosóként kötik össze a természetesebb területeket, nem utolsó sorban védik a gazdaságot a széltől. Amennyiben a környező területeken a szalakóta elegendő táplálékot talál, ami nagyrészt rovarokból, kisebb gerincesekből áll, amit a gyepeken, szántókon a talajfelszínen keresgél, akkor valószínűleg a mezőgazdasági művelésben a rovarölő szereket csak okszerűen, vagy mérsékelten alkalmazzák. A szalakóta idős, odvas fák hiányában nagyon szívesen költ mesterséges odúban, így ezekkel segíthetjük megtelepedését.  Ugyanakkor, ha az élőhely nem megfelelő és a táplálék nem áll rendelkezésre, az odúk kihelyezése önmagában nem fog tartós megoldást jelenteni.

I am ready